16 Geweldige tips om je werk beter door te komen als je in de overgang zit

-

Slapeloze nachten, een vermoeid lichaam of zelfs depressie: veel vrouwen tussen de 45-55 vallen uit op het werk. De reden: de overgang. Tijd om eens te kijken hoe je die tijd wat soepeler maakt. 

LEES OOK: 45 dingen die HIJ niet moet zeggen als ZIJ in de overgang is

Ongesteld? Zwangerschapskwaaltjes? We vielen er destijds onze collega’s liever niet mee lastig. Een paracetamol of een dagje ziek melden, dat deden we. Verder hielden we het liever voor ons. Ook nu we in de overgang komen, praten we meestal liever niet met onze baas over de opvliegers, de doorwaakte nachten, vergeetachtigheid of concentratieproblemen. Gek eigenlijk, want er is een goede kans dat met wat begrip en (kleine) aanpassingen de menopauze je functioneren op je werk niet al te veel in de weg hoeft te zitten.

Er zijn in Nederland ruim anderhalf miljoen vrouwen in de overgang. Tachtig procent ervaart op enig moment klachten. Bij de een blijft het beperkt tot wat nachtelijk zweten, de ander krijgt de hele mikmak voor haar kiezen. Vrouwen in de leeftijdscategorie 45-55 jaar hebben een grotere kans uit te vallen dan vrouwen tussen de 25-45 jaar. Ruim een derde van het verzuim is te wijten aan overgangsklachten als slapeloosheid, opvliegers, gewrichtsklachten en depressie. Daarnaast vindt, volgens Brits onderzoek, twee derde van de vrouwen dat de overgang hun functioneren negatief beïnvloed. Dit zijn zorgwekkende cijfers. De onbekendheid met de overgang wordt duur betaald. Tijd voor wat meer openheid en begrip op de werkvloer!

Hoe zorg je ervoor dat je in deze periode toch lekker kunt blijven werken?
Wat kan je baas doen?

  • Zich goed informeren over de overgang en bijbehorende gezondheidsklachten. Dit zorgt ervoor dat hij/zij de klachten herkent en tijdig kan ingrijpen.
  • Zorgen voor veiligheid in de organisatie. Het is van belang dat vrouwen zich durven uit te spreken. Dan ontstaat er lucht en wordt het voor vrouwen makkelijker zelf stappen te zetten ter verbetering van hun situatie of te vragen om (kleine) aanpassingen.
  • Geef medewerksters toegang tot informatie, advies en begeleiding. Herkenning en begrip kan al enorm helpen. Advies en begeleiding in deze fase kan voorkomen dat vrouwen (permanent) uitvallen.
  • Minder stress op het werk. Voor iedereen goed, maar zeker ook voor collega’s in de menopauze aangezien stress overgangssymptomen kan verergeren.
  • Gezonde opties in de bedrijfskantine of bij de gezamenlijke lunch. In plaats van een droppot een fruitschaal op de afdeling. Met een groepje van het werk mee doen aan een sponsorloop en daar samen voor trainen. Kleine veranderingen kunnen veel effect hebben.
  • Maak flexibele werktijden en/of thuiswerken mogelijk. Zorgen, opvliegers en nachtelijk zweten kunnen de slaap ernstig verstoren. Het kan al erg helpen als vrouwen na weer zo’n slechte nacht een uurtje later kunnen starten. Ook helpt het als vrouwen kunnen kiezen voor extra verlof. Of ze er gebruik van maken is een tweede, maar dat het kán, is al een fijn idee.
  • Zorg voor een gezond werkklimaat en goede ventilatie op de werkplek. Opvliegers, een van de meest in het oog springende symptomen van de overgang, kunnen ingrijpend zijn. Een goed klimaatbeheersingssysteem en bijvoorbeeld een ventilator op de werkplek maken dan een wereld van verschil.
  • Dragen werknemers uniformen? Kijk of de stof goed ventileert en niet te warm is. Maak laagjes mogelijk.

Wat kan jij doen?

  • Plan meer ruimte in je (werk-) agenda. Voorkom dat je een overvolle agenda hebt en de hele dag moet vliegen en haasten. Overweeg, als dat mogelijk is, om een dag thuis te werken. Tenzij dat natuurlijk extra stress oplevert (de was moet nog gedaan worden, puberkinderen hebben opeens extra uren vrij).
  • Kijk naar je eetpatroon. Alcohol, koffie, cola en andere frisdranken kunnen triggers zijn voor nog meer opvliegers. Ook suiker, pittig of vet eten kunnen een negatieve invloed hebben. Eet gezond en drink veel water.
  • Betere concentratie. Dit is een bekende voor veel Saartjes. Door hormonen, drukte thuis met pubers en eventueel ouders die extra hulp nodig hebben, kan het soms onmogelijk lijken om je hoofd bij je werk te houden. Zelfs als je heel erg je best doet. Een deel van je hersens zit door alle hormonale veranderingen in de overdrive. Dat zorgt voor concentratieverlies en moeite met multitasken. Neem na elke 45 minuten een micropauze. Luister even naar muziek, ga kort naar buiten voor wat frisse lucht, blijf iets langer op de wc zitten om van de stilte te genieten, doe wat meditatie-oefeningen.
  • Hoe zijn de taken verdeeld? Voorkom dat je opbrandt doordat je tegen beter weten in blijft vasthouden aan wat je gewend bent. Meer weerstand geeft je meer stress, meer opvliegers, meer irritatie, meer slapeloze nachten en ga zo maar door. Misschien kan je collega sommige van jouw taken wel veel sneller doen én andersom. Waar zitten de ‘energie-lekken’ en is er een mogelijkheid om dat anders in te vullen?
  • Vergeetachtigheid. Maak meer aantekeningen. Van taken, afspraken, belangrijke gesprekken en andere dingen die je anders snel vergeet. Vraag of notulen snel kunnen worden opgesteld en gemaild.
  • Misschien kan er wat vaker een raampje open of kan je de temperatuur van je werkomgeving regelen.
  • Doe af en toe de deur dicht wanneer je je extra moet concentreren of een adempauze nodig hebt na een opvlieger.
  • Zet een kan koud en vers water neer.

Lees ook: 45 dingen die HIJ niet moet zeggen als ZIJ in de overgang is

Marjolein van Rest
Marjolein van Rest
Marjolein van Rest (47) is journalist en schrijfster, woont in een Vinexwijk en heeft zwarte band karate. Ze wilde vroeger leeuwentemmer worden, tegenwoordig droomt ze van een rol in een Bond-film. Marjolein heeft een vriend en drie puberkinderen.

RECENTE ARTIKELEN