Het begin van een nieuwe fase: ‘ik moet beter voor mezelf gaan zorgen’

Sinds Maaike drie jaar geleden de eerste overgangsklachten ervoer en zich standaard moe en lamlendig voelde, doet ze er van alles aan om zich weer fit te voelen. Nu slaapt ze stukken beter. “Je dag beginnen na rommelige nachten, ik trok het niet meer.”

“Het begon ermee dat ik slechter tegen alcohol kon. Na drie glazen wijn had ik twee dagen een kater of kreeg ik stampende hoofdpijn. Slapen lukte steeds slechter, ik lag soms uren wakker. Er ging een belletje rinkelen: dit was het begin van een nieuwe fase. En dat betekende dat ik beter voor mezelf moest gaan zorgen. Want ik was niet van plan mijn fijne leven zomaar aan de wilgen te hangen door een kwaaltje her en der. Zeker niet als je met een veranderende leeftstijl er veel aan kunt doen om vervelende kwalen te voorkomen. En dat was nodig, want ik begon me steeds vermoeider en lamlendiger te voelen. Soms werd ik een paar keer per nacht wakker, dan weer in slaap komen lukte maar slecht. Ik werd kribbiger, kreeg een kort lontje. Ook leek ik wel aan te komen van elk taartje dat ik at, zo frustrerend. Toen wist ik: het roer moet echt om.

Flitte vrouwen
De kennis over het vrouwenlichaam wordt gelukkig steeds beter. Heel fijn, dan hoeven we deze fase van ons leven niet door zoals onze moeders dat deden. Zwijgend je lot accepterend, en met niemand praten over wat vrouwen rond de vijftig lichamelijk doormaken. Gelukkig praten vrouwen onderling ook steeds meer over hoe je op een fijne manier ouder wordt, en is er tegenwoordig inspiratie genoeg. Op Instagram zie ik de fitste vrouwen voorbij komen. En dan bedoel ik echt niet alleen Jennifer Aniston. Die fitte vrouwen zijn mijn voorbeeld. Zo wil ik het ook. Dat betekende wel dat ik mijn leefstijl moest omgooien. Want lekker blijven borrelen en hele dagen achter mijn computer stil zitten, dat was niet bevorderlijk om me fris en fruitig te voelen. Wijn drinken, daar stopte ik mee. Niet dat ik veel dronk, hoor, maar bij die gezellige borrel drink ik nu water met bubbels. Die vreselijke katers, ik mis ze niet.

Nieuwe leefstijl
Daarnaast veranderde ik mijn eetpatroon. Een beetje, want gezond eten heb ik altijd al gedaan. Ik ging weer op vaste tijden ontbijten, lunchen en dineren waardoor ik meer regelmaat heb en tussendoor veel minder snaai. Daarnaast probeer ik bij elke maaltijd groenten te eten en de nodige eiwitten.

Sporten, dat heb ik ook opgepakt. Niet dat ik nou zo’n sportfan was de afgelopen twintig jaar, met werk, kinderen opvoeden, een huishouden runnen vond ik mijn leven al actief genoeg. Tegenwoordig zit ik elke dag een halfuur op de fiets, maak ik een rondje door het bos, en doe ik twee keer per week aan yoga. Ik zou ook nog aan krachttraining moeten doen, maar dat is een volgende stap. Eerst maar even zorgen dat ik dit beweegschema volledig onder de knie heb.

Stress en slaap
Waar ik ook achter kwam tijdens mijn zoektocht naar een fitter leven: hoe belangrijk je darmflora eigenlijk is. In je darmen leeft een unieke verzameling van biljoenen bacteriën – of zoals onze wetenschappers het noemen – je microbiota. Dit ecosysteem is onmisbaar voor je gezondheid en helpt je immuunsysteem zich te ontwikkelen. Maar dat is nog niet alles. Ze hebben ook een grote invloed op de communicatie tussen je darmen en je hersenen, je zou kunnen zeggen dat ze echt met elkaar praten. Wist je dat het grootste deel van je immuymsysteem in je darmen zit? Ik dus ook niet. En wat ik ook niet wist: dat er een relatie bestaat tussen je darmflora en slechter slapen. Met een gezonde darmflora slaap je beter! Goede bacteriën in de darmflora zouden de relatie tussen darm en brein bijvoorbeeld kunnen beïnvloeden. En zo kunnen ze de reactie op spanningen helpen verbeteren. En ja, minder stress slaapt natuurlijk een stuk beter! We slapen ongeveer een derde van ons leven. Goed slapen is dus belangrijk om fit en gezond te blijven. Maar goed, tot die conclusie was ik zelf ook wel gekomen.

Blije darmen
Met een goede leeftstijl, genoeg beweging, ontspanning en goede voeding houd je je darmen gezond. Ik eet meer gerfermenteerde groenten, bananen, avocado, blauwe bessen, donkere chocolade, noten en drankjes met probiotica. Daar worden je darmen blij van, wat leidt tot een betere slaap, en minder stress. Stress is sowieso een ding om op te letten, want zeker op deze leeftijd kun je er meer last van krijgen. Veel me-time en self care kunnen daarbij helpen. Lekker wandelen in het bos, een warm bad, jezelf een massage geven met warme olie, geen schermpjes meer voor je naar bed gaat, yoga, iets rustiger aandoen, het helpt allemaal om je stresslevels een beetje af te remmen.

Topfit
Wat mij precies het meest geholpen heeft, weet ik niet. Waarschijnlijk een combinatie van al die dingen, want alles werkt natuurlijk op elkaar in. Sinds ik iets rustiger aan doe op het werk, elke dag beweeg, geen alcohol meer drink en denk aan voeding die goed is voor mijn darmen, voel ik me beter dan ik me in jaren heb gevoeld. Echt waar. Het is misschien retesaai, zo’n gezond bestaan, maar die vijftig ga ik mooi wel topfit in over een tijdje. En daar ben ik reuze trots op.

Topfit
Voor meer informatie over de werking van je brein, stress en slaap en wat je kunt doen om je darmen fit te houden, zie Yakult.nl

Mede mogelijk gemaakt door Yakult.

 

gifgif
Redactie
Redactie
De redactie van Saar bestaat uit een heel professioneel en toch gezellige groep van vrouwen rond de 50 & 60, plus een paar superleuke meiden van rond de 30 die wel alles weten van de nieuwste trends, techniek & social (en trouwens zo langzamerhand ook (bijna) alles van 50+ zijn).