Ik zou gek worden van een ijdele man à la David Beckham

-

Els heeft niks met ijdele mannen. ‘Een vent die dol is op zijn eigen spiegelbeeld, dat is geen man, dat is Ken van Barbie. En laten we wel wezen: toen we als klein meisje in de broek van Ken keken, ging er een steek van teleurstelling door ons heen.’

Ik zie een commercial waarin een leuke man voor het eerst kookt voor een leuke vrouw. Zij straalt, hij straalt, tot ze ontdekt dat hij witte sokken draagt. In paniek snelt ze naar de badkamer om haar vriendin te bellen. “Meteen dumpen”, snibt vriendin. Leuke vrouw knikt instemmend, maar ziet op dat moment dat witte sokken-man het juiste merk wc-papier heeft hangen en besluit hem toch nog een kansje te gunnen.

Ik zucht diep en denk aan de woorden van Georgina Verbaan toen iedereen zo’n ophef maakte over haar borsten: “De mensen zijn gek geworden. Gék.” Ik kan het niet anders dan met haar eens zijn. Natuurlijk is het meegenomen als een man er lekker uit ziet, maar of je dat op den duur gelukkig maakt is een tweede. Mooi zijn is iets anders dan sexy. Sexy is een man die lekker ruikt en ondeugend naar je kijkt met een blik van: we gaan vannacht minimaal zeven baby’s maken. Die ’s ochtends veel te hard zingt onder de douche. De badkamer een grote beurt geeft terwijl hij moppert dat hij veel liever achter de wijven aangaat of oorlog voert. Een man die zijn geld achteloos in zijn achterzak stopt in plaats van in een portemonnee van Louis Vuitton. Je hormonale aanvallen dapper weerstaat en alles in deze wereld leuker vindt dan zijn kostbare zaterdagmiddag doorbrengen in een winkelstraat.

Maar als je naar televisie kijkt lijkt het of een man pas een man is als hij de looks van David Beckham heeft. Alsof een kerel die zich door zijn vrouw als paspop laat gebruiken iets is om naar te verlangen. Een vent die elke week een ander kapsel en een nieuwe oorbel heeft is geen man, dat is Ken van Barbie. En laten we wel wezen: toen we als klein meisje nieuwsgierig in de broek van Ken keken, ging er een steek van teleurstelling door ons heen toen we daar niets aantroffen.

Is het dan helemaal niet belangrijk hoe een man eruit ziet? Natuurlijk wel, maar een fout overhemd is in twee minuten vervangen. Een karakter niet. Daar moet je het mee doen – als het even mee (of tegen) zit je hele leven. Hoe opwindend kan het zijn wakker te worden naast een man die meteen naar de spiegel rent om te zien of het kussen geen kreukels in zijn kop heeft veroorzaakt? Die zorgelijk aan je vraagt of hij niet te dik is? Die zich ernstig afvraagt of hij Hugo Boss of Armani moet dragen naar de begrafenis van een collega?

Het meisje van de wc-papier commercial moet de lieverd die zo lekker voor haar kookt in de armen sluiten (en eventueel morgen nieuwe sokken voor hem kopen) en die idiote vriendin dumpen. Laat dat mens er maar in haar eentje achterkomen dat je honderd keer beter een vent in foute kleren kunt hebben, dan een David Beckham met het gevoelsleven van een bakje vla.

Lees ook: Man, wat was je toch een lekker ding in de jaren 80

Pssstt… Wist je dat we ook een tijdschrift hebben? Neem een abonnement of koop een los nummer om te kijken wat je ervan vindt.

 

gifgif
Redactie
Redactie
De redactie van Saar bestaat uit een heel professioneel en toch gezellige groep van vrouwen rond de 50 & 60, plus een paar superleuke meiden van rond de 30 die wel alles weten van de nieuwste trends, techniek & social (en trouwens zo langzamerhand ook (bijna) alles van 50+ zijn).

RECENTE ARTIKELEN