Déze cosmetische vraagbaak rekent af met valse beloftes

-

Duizelt het je ook van de claims en ingrediënten op crèmes en make-up? Heb je een puber die klakkeloos beautyadviezen aanneemt van een Tiktokker die er een dubieus verdienmodel aan heeft? En vraag je je af of die dure tandpasta die je tanden witter zou maken het geld wel waard is?

Een mening is geen feit

Je bent de enige niet. Met de opkomst van influencers, (on)geverifieerde claims en valse beloftes is cosmetica soms verwarrend geworden en wordt er zelfs afgestapt van essentiële producten, zoals zonbescherming. “De werknemers van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) worden overspoeld met vragen over persoonlijke verzorging,” zegt directeur Ronald van Welie. “Er was een grote noodzaak als organisatie om een betrouwbare bron van objectieve informatie te creëren.”

Ronkende claims

Die vind je op mijncosmetica.nl, een nieuw onafhankelijk platform vol objectieve, feitelijke en wetenschappelijk onderbouwde informatie. Heel handig nu het door ronkende claims, trends en producten steeds moeilijker wordt om feiten van fictie te onderscheiden.

Meer transparantie

Het platform werkt samen met COSMILE, de Europese database voor ingrediënten en momenteel beschikbaar in veertien talen. De site bevat gedetailleerde informatie over de eigenschappen van ingrediënten, bijvoorbeeld of deze door mensen gemaakt zijn en in welke soorten producten de ingrediënten kunnen worden teruggevonden. De informatie is afkomstig van onafhankelijke deskundigen en wetenschappelijke beoordelingen gepubliceerd door Europese en nationale instanties van deskundigen.

Geïnformeerde keuzes

Terwijl mijncosmetica.nl consumenten voorziet van basiskennis en antwoorden op hun algemene vragen, biedt Cosmile Europe een dieper inzicht in de specifieke ingrediënten van cosmetische producten. Gewapend met de kennis van mijncosmetica.nl kun je gerichter gebruikmaken van de COSMILE-database en zo een geïnformeerde keuze maken bij het selecteren van cosmetische producten.

Dit zijn de meest misleidende beauty claims

‘Chemical- free cosmetics’ is een kreet die vaak wordt gebruikt door makers van ‘groene cosmetica’. Het slaat nergens op, want ook bijvoorbeeld water is een chemisch element. Je lijf bestaat uit vele chemische elementen, het verantwoorde glazen potje waarin het  chemical-free serum zit ook. Het is een loze kreet.

‘Rimpels verdwijnen’ niet, ze worden alleen minder zichtbaar dankzij crèmes met hyaluronzuur, squalaan of pigmenten die het licht beter reflecteren. Gebruik je de crème niet meer, dan keren de rimpels vanzelf terug.

‘Helpt extra collageen aanmaken’ wil zeggen dat de maker je wil laten geloven dat het product meer doet dan het daadwerkelijk aan effect geeft. Wees wantrouwend bij woorden als ‘helpt’, ‘stimuleert’ en ‘bevordert’, ze wijzen erop dat er meer wordt ingezet op de claim dan het bewijs daarvoor.

‘Natuurlijk’ suggereert dat het veilig is, maar ook natuurlijke ingrediënten kunnen je huid irriteren en beschadigen. Veel natuurlijke ingrediënten ondergaan bovendien chemische processen om allergenen te verwijderen of er een bepaalde olie uit te halen. Het is een hippe term die vrij weinig zegt. In dezelfde categorie: organisch, groen, clean.

‘pH neutraal’ laat je al snel denken dat het product in harmonie met je huid zal werken, maar dat geldt voor alle cosmetica. Er is geen producent die inzet op je een droge huid of pukkels geven. In dezelfde lijn: hypoallergeen.

‘Gezonder haar’ door een product is ook best een stretch. Alles wat buiten je hoofdhuid groeit is dood materiaal. Je kunt effecten bereiken door de haarschubben met een product beter te laten sluiten of met siliconen het gladder te laten lijken, maar daar houdt het wel mee op. Hoofdhuidscrubs en serums voor gezonde haakzakjes (waarin het haar groeit) kunnen wel enig effect hebben, maar: laaggespannen verwachtingen.

Nog even dit

De Valdosta State University in Georgia en de University of Nebraska-Lincoln onderzochten 289 advertenties voor make-up, haar- en huidverzorging en parfums. De uitkomst was dat slechts 18% van de claims acceptabel waren, de rest was te vaag of klopte gewoon niet.

gifgif
Ella Vermeulen
Ella Vermeulen
Ella Vermeulen (58) is journalist, dienaar van vier teckels en twee poezen, verslaafd aan tiara’s, internet, het nieuws en alles waarin teveel calorieën zitten.

RECENTE ARTIKELEN