Waarom je geluk altijd bij jezelf moet zoeken

-

Als happiness coach ziet Petrie van Dorp dat we ons geluk zoeken in andere mensen en spullen. Dat we het zoeken in externe factoren. Zonde en absoluut niet nodig, want wat als die factoren wegvallen? Ze legt uit waarom je geluk áltijd bij jezelf moet zoeken (en dat jij dat ook kan!).

In onze huidige samenleving zoeken we ons geluk vaak in andere mensen. We omringen ons met mensen waar we ons fijn en goed bij voelen en waar we gelukkig van worden. En daar is op zich niets mis mee, maar wat gebeurt er nou als deze mensen even niet bij je zijn? En wat gebeurt er als die mensen of spullen – om wat voor reden dan ook – verdwijnen? Dan verdwijnt de externe happiness, waaraan je onbewust verslaafd bent geraakt. 

Verslaafd aan liefde van anderen

Wij mensen zijn verslavingsgevoelig. Of het nou aan liefde, alcohol, drugs of shoppen is; het heeft ermee te maken dat we geluk zoeken in externe omstandigheden. Dus wordt het niet eens tijd dat we ons geluk in en bij onszelf gaan zoeken in plaats van dat we afhankelijk zijn van de buitenwereld? Wij, die stoere, mooie, toffe vrouwen, die allesbehalve afhankelijk van anderen willen zijn. Wordt het niet eens tijd dat wij gaan herkennen dat wij de kracht hebben om opnieuw te kiezen om gelukkig te zijn met onszelf?

Marketing

Er zijn zo veel bedrijven die ons constant bestoken met hun marketing. Multinationals die miljoenen investeren om ons ervan te overtuigen dat we hun producten nodig hebben om gelukkig te zijn. Ze zorgen ervoor dat ons verlangen aangewakkerd en gevoed wordt. Ze zijn erop gericht dat wij gaan denken dat ons leven waardeloos is als wij niet die allernieuwste auto voor de deur hebben staan of niet de nieuwste beautyproducten hebben.

Dat doen ze door ons de hele dag te bombarderen met advertenties. Als je iets opzoekt op Google, kun je de klok erop gelijk zetten dat je het de volgende keer als je Facebook opent voorbij ziet komen. En niet een keer, nee, die advertentie blijft constant oppoppen, zodat het vaak op jouw netvlies verschijnt. “Ja het product komt zo vaak voorbij, dan moet het wel voor mij bestemd zijn”, is iets wat ik vaak hoor. Lieve mensen, het is niet zo dat het Universum vindt dat jij dat moet kopen omdat het zo vaak voorbij komt. Dit is niets meer dan een zeer effectieve marketing truc die er voor zorgt dat producten of diensten zich als een ‘mind virus’ vastkleven in je gedachten. 

Superwoman met een sigaret

In Amerika is er een tijd geweest dat vrouwen aanzienlijk minder gingen roken. De tabaksindustrie was hier natuurlijk niet blij mee. Op datzelfde moment ontstond er ook veel discussie over gelijkwaardigheid tussen man en vrouw. Emancipatie was het woord en gesprek van de dag. Dus wat had Philip Morris bedacht? Ze maakten een campagne waarbij een vrouw werd afgebeeld als superwoman en, je raadt het al, dat de sigaretten speciaal voor deze vrouwen gemaakt waren. En het werkte. Vrouwen die rookten werden gezien als sterk en stoer en de tabaksindustrie ging, met name door de vrouwen, weer floreren. 

Kiezen voor geluk

Maar lieve, stoere vrouw, als je je hiervan bewust bent, heb je een keuze. Jij kunt ervoor kiezen om je goed en gelukkig te voelen door te focussen op het positieve. Jij kunt ervoor kiezen om dankbaar te zijn, om een gesprek dat niet fijn is te stoppen of een tv-programma dat je niet leuk vindt uit te zetten. Jij kunt kiezen om uit bepaalde situaties te stappen, want je bezit de kracht om te kiezen voor een situatie waarin jij je goed voelt.

Ik zal niet zeggen dat ik hiervoor een bepaalde toverspreuk heb of dat je met je vingers moet knippen en dat je dan ineens in een happy state bent. Dit heeft oefening nodig. En oefening baart kunst. De kunst om gelukkig te zijn ligt dus in jou. Wees die Superwoman met wel of geen sigaret tussen haar lippen, who cares, als jij er maar gelukkig van wordt. Het is jouw keuze.

gifgif

RECENTE ARTIKELEN