Van marketeer naar een eigen schoenenlabel: Anouk (51) deed het

-

Vijftig jaar was Anouk Janssen toen ze haar baan als marketeer en trendanalist aan de wilgen hing en begon als schoenenontwerper van haar eigen label: Signed by You.

“Schoenen zijn mijn passie. Altijd al geweest. Als klein meisje dook ik al de kast van mijn moeder in om op haar hakken te kunnen lopen. Het ‘klakken’ van de hak vond ik als kind, en vind ik nog steeds, een magisch geluid. Bovendien ben ik 1.60, dus ik loop graag op hakken. Zo vallen broeken en rokken net beter. Vergis je niet: ik draag ook veel sneakers, maar op een hak voel ik me eleganter. De manier waarop we ons kleden is een resultaat van hoe we ons voelen, denken en leven. Vanuit die filosofie ben ik mijn merk begonnen: Signed by You. Een merk dat staat voor je ware zelf tonen, door je innerlijke kracht te laten zien. Iets wat (met name 50+) vrouwen naar mijn mening meer mogen doen. De collectie schoenen zijn dan ook zeer kleurrijke paren geworden.

Toen ik zelf vier jaar geleden op zoek ging naar stijlvolle én comfortabele enkellaarzen met oog voor de wereld om ons heen, kon ik niets vinden. Dus besloot ik ze zelf te maken. Aan die drie pijlers heb ik mij tijdens het proces vastgehouden: stijl, comfort en duurzaamheid. Het zijn uitgesproken laarsjes geworden, gebaseerd op toen ik een tiener was: de jaren tachtig. Bovendien zijn ze op verschillende manieren te dragen. De schoenen worden gemaakt in een familiefabriek in Portugal. Een hele fijne plek, waar veel vrouwen werken die worden gewaardeerd vanwege hun expertise. Om ze te maken, wordt gebruik gemaakt restleer dat ik vind in opslagruimtes van schoenfabrieken in Portugal. Daardoor zijn de oplages heel klein, meestal zo’n twintig paar. Bij aanschaf van een paar schoenen krijgt de koper een waardecertificaat. Hiermee hoop ik het besef van waarde ook te creeëren. Bovendien kost een paar met oplage van twintig stuks 299 euro. Men denkt daardoor na over de aanschaf én is er zuinig op. Als laatste vond ik comfort heel belangrijk. Ik heb in het ontwikkelingsproces veel samengewerkt met orthopedische experts. Het zijn geen orthopedische schoenen geworden, maar er is wel rekening gehouden met de veranderende voet van vrouwen als ze ouder worden. Zo leerde ik tijdens dit proces, dat de bal van de 40/50+ vrouw breder is dan reguliere maten aangeven. De schoenen zijn voor iedereen, maar zeker voor deze vrouwen zullen de laarsjes comfortabeler zitten. Bovendien zit er een fijn voetbed in, waardoor ze lekkerder lopen.

De stap om voor mezelf te beginnen had vooral te maken met écht willen doen wat ik leuk vind. En dat komt wel door de leeftijd. Het leven brengt je inzichten. Vroeger kon ik me druk maken over hoe iemand over me dacht, dat heb ik veel minder. Daardoor durfde ik mijn passie achterna. Ik probeer andere 50+ vrouwen ook te stimuleren te doen wat ze leuk vinden. Daarom werk ik achter de schermen vooral aan mijn merk met voornamelijk vrouwen van mijn leven. Ze snappen het concept, werken hard, zijn intuïtief en empathisch én denken mee met het gehele proces.”

Check de Instagram van Anouk voor meer informatie

CURSUS – Goed idee: op je 50e voor jezelf beginnen

Deze maand lees je op SAAR véél over werk. Van inspirerende 50+ vrouwen die iets anders zijn gaan doen tot de ervaringsverhalen van hoofdredacteur Barbara en alles er tussen in. Ook toe aan wat nieuws? Doe dan onze cursus. Want ja: ook na je 50e zitten er veel mensen op je te wachten.

gifgif

RECENTE ARTIKELEN