Het toneelstuk Seksklimaat wil je zien: “Van mantelzorgen tot relatiecrisis en en werk: alles komt voorbij”

-

Lieve Saartjes, dit keer schrijft onze filmrecensent Kathleen Warners een recensie van een toneelstuk: Seksklimaat. De voorstelling is geschreven door Maria Goos en wordt gespeeld door haarzelf, Michiel de Jong en Sieger Sloot. “Seksklimaat is een voorstelling, waarin iedereen wel iets van zichzelf herkent. Van mantelzorgen tot relatieperikelen en wel of geen werk; alles komt voorbij.”

Seksklimaat

Meteen bij binnenkomst in de Toneelschuur in Haarlem werd ik als toeschouwer betrokken bij de voorstelling. Zo vroeg Sieger of ik ook iets had meegenomen voor het decor, dat doet lijken op een kringloopwinkel. Nadat ik hem mijn foeilelijke vaas had gegeven, ging ik zitten en werd de voorstelling ingezogen.

De eerste vraag die het drietal stelde was: als je met twee van je beste vrienden honderd keer zou ontbijten, wat worden dan jullie terugkerende onderwerpen? Relatieperikelen, puberende kinderen, mantelzorg voor ouders, wel of geen werk, het kabinet Rutte zoveel en natuurlijk o seks! Genoeg om heerlijk over te zeuren en te lachen, alleen één partypooper wilde het aldoor hebben over de zorgelijke klimaat ontwikkelingen. En wat je zelf daaraan positief zou kunnen bijdragen, zoals het stoppen met het eten van vlees en niet meer vliegen. Elkaar de maat nemen is één van de terugkerende thema’s in dit overigens zeer geestige en vrolijke toneelstuk.

Maar ook het altijd heerlijke onderwerp seks komt steeds weer ter sprake in alle vormen. Michiel vindt het doodnormaal om een vrouw te versieren om daarmee een weddenschap te winnen en dat verafschuwt Maria, die op haar beurt weer grote moeite heeft met seks zonder intimiteit.

Seksklimaat is een fijne voorstelling, waarin iedereen wel iets van zichzelf in herkent. Het lijkt op een improvisatie, want het stuk is speels, maar ook strak geregisseerd door eindregisseur Ria Marks. Na afloop werd er veel gediscussieerd over de vele invalshoeken van alle herkenbare onderwerpen die voorbijkwamen. Seksklimaat is een zeer toegankelijk toneelstuk, waarbij je je stiekem verbeeldt dat je met gemak zelf had mee kunnen spelen.

Aantal sterren: ★★★★

gifgif
Kathleen Warners
Kathleen Warners
Kathleen Warners gaat wekelijks naar de leukste filmpremières en schrijft daarover voor SAAR. Ze heeft 40 jaar in de media gewerkt, waarvan de laatste 20 jaar als Hoofd Amusement bij BNNVara. Niet alles is altijd koek en ei in haar leven, maar over het algemeen lukken haar pannenkoeken wonder en wel en de mooiste én liefste is haar grappige zoon Peter Pannekoek.

RECENTE ARTIKELEN