Filmrecensent Kathleen Warners gaat wekelijks naar premières van de nieuwste films. Voor SAAR deelt ze sterren uit. Weet jij ook meteen of het de moeite waard is om een avondje bios te plannen. Deze week: Passages.
Passages
De film Passages begint met een filmopname in een café, waar de Duitse regisseur Tomas onredelijk tekeergaat tegen één van zijn hoofdrolspelers. Als kijker voel je meteen dat Tomas een man is die gevaarlijk en misschien ook wel gemeen is.
Deze filmopname bleek ook de laatste filmscène te zijn geweest en op de afscheidsparty ontmoeten we Martin, de Britse echtgenoot van Tomas. Als Martin zegt dat hij moe is en naar huis wil, zegt Tomas dat hij daar totaal geen zin in heeft. Hij stort zich op de dansvloer met één van zijn filmfiguranten, de jonge Franse basisschoolleerkracht Agathe. Het wordt een nacht van alles veel en overdadig en tot zijn eigen verbazing belandt homoseksuele Tomas in bed bij Agathe en bedrijven zij de liefde.
De volgende dag biecht Tomas zijn vreemdgaan met een vrouw op bij Martin, die daar ongelofelijk van baalt. En zo begint een uiterst ingewikkelde driehoeksrelatie, die eigenlijk alleen maar verliezers kent.
Ik heb wel vaker films gezien die driehoeksrelaties tot onderwerp hebben, maar Passages onderscheidt zich door de rauw-realistische en niet preutse benadering van de hetero- en homo- vrijscènes. De grote troef van deze intrigerende film is het fantastisch acteren van de drie hoofdrolspelers, die stuk voor stuk uitermate geloofwaardig zijn, dankzij de meesterlijke dialogen.
Uiteindelijk gaat de film toch alleen maar over Tomas. Een man met macht, die die macht dreigt te verliezen. Want er is altijd een kloof tussen wat je hebt en wat je wil, en het eeuwige verlangen. Ik vind Passages een zinderende, passionele film over de liefde in al haar vormen.
Aantal sterren: ★★★★
Nu in de bioscoop te zien.