Mijn administratie is een zooitje en dat is de schuld van die stomme cloud

-

Marjolein wordt gek van rekeningen die ergens in de krochten van een webwinkel zweven. Of nog erger: in de cloud. En snakt naar ouderwetse facturen die gezellig op de deurmat vallen. Betalen, krul erdoorheen, klaar en weer doooorrrr met je leven. 

O jee, wat was mijn inlognaam ook alweer? Mijn mailadres? Telefoonnummer? Mijn naam? Mijn afgekorte naam? Mijn vingers zweven boven de toetsen. Ik probeer vier, vijf variaties en krijg de melding: ‘U kunt de komende 30 minuten niet meer inloggen.’ Poepkak@shitzooi.nl typ ik woedend. Weer mijn inloggegevens vergeten.

LEES OOK: Zucht. Mijn moeder heeft geen internet, ze heeft mij

Gek word ik ervan. Elk minibedrijfje, elke obscure webwinkel, iedereen wil dat ik een unieke klantnaam en wachtwoord bedenk, waarmee ik te allen tijde kan inloggen. Ach, wat vriendelijk, zoveel gemak. Ik krijg er gelijk een hoogstpersoonlijke digitale omgeving bij. Om mijn klantervaring te optimaliseren. Want je weet maar nooit, wie weet bestel ik binnenkort nóg een nieuwe stofzuigervoet.  Of een tweede keukenlamp à € 399,95. Doe eens gek! Ga ik lekker rondstruinen in mijn eigen digitale omgeving, mijn bestellingen bekijken, mijn facturen inzien, misschien wel betalen, het kan allemaal. Als ik tenminste onthoud hoe ik die digitale deur openkrijg.

Heel lang geleden kreeg je gewoon een factuur thuisgestuurd. Hier, alstublieft, graag binnen twee weken betalen. De factuur belandde op een stapel en eens per week jaste je de betalingen erdoorheen. Krul op de rekening, klaar. Tegenwoordig zetten de meeste bedrijven de facturen op hun eigen site, zodat je op zoek moet naar iets wat je misschien nog moet betalen. Heel irritant.

Volgens het Nibud heeft 40% van de Nederlanders moeite het overzicht te bewaren over hun financiële administratie. Automatische incasso’s die niet zijn afgeschreven,  roodstaan, facturen en aanmaningen die ergens in de cloud zweven. Omdat rekeningen niet meer op de deurmat vallen, vergeten veel mensen ze te betalen.

Nee, het zijn echt niet alleen vijftigplussers die hier last van hebben. Ook de leeftijdsgroep van 18 tot 35 schijnt ermee te kampen. Ze zijn dan wel handig met computers, maar hebben nog weinig ervaring met het opzetten van een overzichtelijke, financiële administratie.

Wat mij betreft moet iedereen die dat wenst weer ouderwets rekeningen per post kunnen ontvangen. Kwestie van een simpel vinkje: wilt u het echt of virtueel ontvangen? Zonder tig inlognamen en wachtwoorden te hoeven onthouden. Gewoon, een berichtje: ‘Betalen, mevrouw van Rest, en een beetje snel graag.’

Niets meer missen van SAAR?
Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief

gifgif
Marjolein van Rest
Marjolein van Rest
Marjolein van Rest (47) is journalist en schrijfster, woont in een Vinexwijk en heeft zwarte band karate. Ze wilde vroeger leeuwentemmer worden, tegenwoordig droomt ze van een rol in een Bond-film. Marjolein heeft een vriend en drie puberkinderen.

RECENTE ARTIKELEN