Spring naar inhoud
  • Abonnement Saar
    • Saar
    • Saar in België
    • Nieuwsbrief
  • Blog
    • Home
    • Familie & Vriendinnen
    • Sex & Relatie
    • Werk & Geld
    • Rimpels & Kwalen
    • Mode & Uitgaan
    • Psyche & Idiotie
  • Premium
    • Lid worden
    • Overgang
    • Seks
    • Relaties
    • Werk
    • Lichaam
    • Interviews
    • Culinair
    • Reizen
    • Inloggen
    • Uitloggen
SAAR Magazine
Menu
  • Abonnement Saar
    • Saar
    • Saar in België
    • Nieuwsbrief
  • Blog
    • Home
    • Familie & Vriendinnen
    • Sex & Relatie
    • Werk & Geld
    • Rimpels & Kwalen
    • Mode & Uitgaan
    • Psyche & Idiotie
  • Premium
    • Lid worden
    • Overgang
    • Seks
    • Relaties
    • Werk
    • Lichaam
    • Interviews
    • Culinair
    • Reizen
    • Inloggen
    • Uitloggen

Marieke werd opgelicht: ‘het scheelde een haartje, of ik was alles kwijt’

We horen er de laatste tijd steeds meer over: fraude via internet. Betaalverzoekjes via Whatsapp, phishing e-mails en zelfs telefoontjes die vanuit onze bank lijken te komen, maar waar eigenlijk criminelen achter blijken te zitten. Gelukkig zijn er een aantal eenvoudige tips waarmee we ons kunnen wapenen tegen deze vormen van online bedrog.

Door de coronacrisis zijn we nog meer online dan normaal. We zoomen, skypen, bellen, whatsappen, winkelen en werken online. Helaas weten internetoplichters dat ook. Sinds het begin van de coronacrisis is het aantal gevallen van interfraude toegenomen. Fraudeurs proberen mensen over te halen geld over te maken naar de rekening van een criminele organisatie, of de crimelenen toegang te geven tot hun bankrekening. Dit gebeurt via valse webshops, Whatsapp-berichten, e-mails en zelfs smsjes.

Dat overkwam bijvoorbeeld Marieke (53), eigenaresse van een webshop: “Ik maak veel gebruik van het internet. Ik bedoel: dat moet wel, ik heb nota bene een webshop. Daarvoor heb ik me uiteraard verdiept in veilige betaalmethodes. Ik kon mezelf dus wel voor mijn kop slaan toen ik bijna in zo’n sluwe truc trapte.

Het ging zo: ik werd gebeld door mijn bank. Ten minste, dat dacht ik. Ik google altijd even snel het nummer wat me belt, als ik het niet herken.  Dat nummer klopte, dus nam ik op. De bankmedewerker vertelde me dat de bank een verdachte activiteit op mijn zakelijke rekening had gesignaleerd. De bank had me een e-mail gestuurd, waarmee ik de verdachte betaling zou kunnen controleren. De ‘behulpzame’ medewerker kon er meteen even samen met mij doorheen lopen, als ik dat wilde. 

Achteraf klinkt het een beetje suf, maar het leek allemaal te kloppen. De e-mail zag er professioneel uit en dacht dat ik de bank aan de lijn had… Dus ik opende de mail, en klikte op de link in de mail. Ik voerde mijn bankgegevens in, en kwam bij de ‘verdachte betaling’. Die herkende ik inderdaad niet. Ik vroeg de bankmedewerker wat ik moest doen. Hij klonk geschrokken. Volgens hem betekende dit dat mijn bankrekening niet meer veilig was. Het was belangrijk dat ik zo snel mogelijk de rest van mijn geld overmaakte naar een ‘veilige rekening’. Een kluisrekening, noemde hij het.

Pas toen begon er een alarmbelletje te rinkelen. Al mijn geld overboeken? Ik zei tegen de bankmedewerker dat ik liever eerst langs mijn bankkantoor ging. Hij begon aan te dringen: ‘weinig tijd’, ‘fraudeurs kunnen elk moment hun slag slaan’, dat soort dingen. Toen vertrouwde ik het niet meer. Ik wist niet goed wat ik moest doen, dus heb ik de aandringende stem aan de andere kant van de lijn uiteindelijk gewoon opgehangen. 

Daar zat ik dan, met trillende handen. Shit, had ik nou net cybercriminelen toegang gegeven tot mijn bankrekening? Met al het geld van mijn bedrijf erop? Ik besloot direct de alarmlijn van de bank te bellen. Daar hebben ze op afstand mijn saldo geblokkeerd. Al mijn passen, mijn internetbankieren: alles. Zodat er niks afgeschreven kon worden. Ze vertelden me dat het goed was dat ik meteen gebeld had. Ik ben nog nooit zó opgelucht geweest. Ik was er bíjna ingetrapt. 

De trucs van internetfraudeurs worden helaas steeds gehaaider. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen, om de meest voorkomende vormen van internetfraude te herkennen, en te voorkomen.

Whatsapp-fraude

Bij Whatsapp-fraude krijg je een betaalverzoek of hulpvraag van soms een onbekend nummer, maar ook vaak van een bekend nummer. Vaak zijn het criminelen die zich voordoen als een familielid of bekende, waarin bijvoorbeeld gezegd wordt dat diegene een nieuw nummer heeft. In veel gevallen klopt zelfs de Whatsapp-foto (die weten ze eenvoudig van social media zoals Facebook of Instagram te plukken).

Wat kun je doen?

  • Bel diegene op een bekend nummer op om te controleren of hij/zij het echt is, en of het bericht klopt.
  • Maak nooit zomaar geld over naar een onbekend rekeningnummer. Let hierbij altijd op de Naam + Rekeningnummer controle die bijna alle banken hebben.

Klik hier voor meer informatie over fraude via de telefoon.

Spoofing (bankhelpdeskfraude) & phishing

Bij phishing proberen internetcriminelen aan gegevens of toegang tot je bankrekening te komen. Ze sturen e-mails of een sms die afkomstig lijkt te zijn van een officiële instantie (denk bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, het CJIB, een verzekeraar of een bank). Bij spoofing doen ze dit specifiek door zich uit te geven als een bepaalde organisatie. Ze lijken je bijvoorbeeld te bellen met het telefoonnummer van je eigen bank (met speciale programma’s kan dit).

Waar moet je op letten?

  • De bank, de Belastingdienst of andere instellingen zullen je nóóit vragen om inloggegevens via sms, e-mail of een telefoongesprek. De bank zal je bovendien ook nooit vragen geld over te boeken.
  • De afzender van het bericht: controleer het e-mailadres van waaruit het bericht is verzonden. Doe dit door het e-mailadres open te klikken, zodat je het in zijn volledigheid kan zien.
  • Vertrouw je het niet helemaal? Bel zelf de instantie in kwestie. Gebruik hiervoor niet de gegevens in het bericht, maar ga naar de website van die instantie in je browser, en zoek daar de contactgegevens.
  • Klik niet door in het e-mailbericht, maar ga altijd handmatig in je eigen browser naar de website in kwestie.
  • Twijfel je aan de echtheid van het verzoek in een telefoongesprek, hang dan direct op, en bel zelf de desbetreffende instantie om te controleren of je inderdaad door hen gebeld bent. Kijk hier voor meer informatie over oplichting via de telefoon.
  • Controleer altijd de betrouwbaarheid van een webshop. Check op spelfouten, kijk of de URL klopt, kijk of de winkel geregistreerd staat bij een keurmerk (doe dit via de website van het keurmerk zelf) en controleer ervaringen van anderen.

Bescherm jezelf tegen online fraude

Een aantal dingen die je verder kan doen om jezelf te beschermen tegen online fraude zijn:

  • Controleer of je accounts op Facebook, Linkedin, Instagram etc hebt afgeschermd voor onbekenden, inclusief je telefoonnummer. Fraudeurs halen hier hun informatie en foto’s vandaan.
  • Accepteer geen (vriendschaps)verzoek van iemand die je niet kent.
  • Wees alert op het adres van een phishing-pagina.
  • Check of je voldoet aan de 5B’s van veilig bankieren. De Nederlandse banken en Consumentenbond hebben 5 uniforme veiligheidsregels opgesteld die makkelijk te onthouden zijn: bescherm je codes, bewaak je pas, beveilig je apparatuur, bekijk je afschrijvingen en bij twijfel, bel je bank. Kijk hier voor meer informatie
  • Volg het nieuws via bekende nieuwssites en officiële berichtgeving van de overheid zoals rivm.nl en rijksoverheid.nl. Zo ben je op de hoogte van grootschalige internetfraudes of cybercriminelen die momenteel actief zijn, waardoor je ook weet waar je op moet letten.

Dit artikel schreven we in samenwerking met ING, maar de inhoud is 100% van ons. Kijk hier voor meer informatie over veilig bankieren, actuele fraudemeldingen of om contact op te nemen met de Alarmlijn van ING. 

Tags: cybercrime online fraude oplichting phishing spoofing
Share on Facebook Share on Twitter

Over de auteur

Redactie

De redactie van Saar bestaat uit een heel professioneel en toch gezellige groep van vrouwen rond de 50 & 60, plus een paar superleuke meiden van rond de 30 die wel alles weten van de nieuwste trends, techniek & social (en trouwens zo langzamerhand ook (bijna) alles van 50+ zijn).

Lees verder:

  • 7 argumenten om 50-plussers in dienst te nemen

  • Monique (55): “Ik vind al 10 jaar geen reet aan mijn werk, maar wat moet ik anders?”

  • Nog vijftien jaar met tegenzin naar je werk of ontslag nemen?

    Nog vijftien jaar met tegenzin naar je werk of ontslag nemen?

Ook interessant

Monica denkt alvast aan haar uitvaart: ‘die gemene roddeltante mag niet komen’

Over SAAR

Saar Magazine is het leukste tijdschrift voor de hele jonge, vrolijke, fijne, leuke, frisse, slimme 50plus vrouw, die dus wel al 50 is, maar nog lang niet achter de geraniums gaat zitten. Het magazine verschijnt 6 x per jaar.

Social Media

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
Volg ons op Instagram

Tijdschrift Saar

WAAR KOOP IK SAAR?
Haalt u de Saar toch liever in de winkel of de supermarkt? Hier kunt u uw woonplaats invullen en dan verschijnen vanzelf de verkooppunten.

IK HEB EEN VRAAG OVER MIJN ABONNEMENT
Heb je al een abonnement en heb je de Saar nog niet ontvangen of heb je een andere vraag? Bel dan Abonnementenland op 0251 – 257924. Of stuur een e-mail naar klantenservice@aboland.nl

Adverteren en contact

Saar Magazine is een redactioneel onafhankelijke site, met af en toe een advertentie. Dat staat er dan natuurlijk gewoon bij. Adverteren? Kijk op de site van Snippet Media voor meer informatie..

PRIVACY & COOKIEBELEID

“Als je onze websites of apps gebruikt, verzamelen Snippet Media en derden (zoals adverteerders of social media netwerken) gegevens over jou met behulp van cookies of andere technieken. Gegevens die worden verzameld, zijn bijvoorbeeld jouw surf- en kijkgedrag. Deze gegevens gebruiken we om de website te analyseren en te verbeteren. Daarnaast om ervoor te zorgen dat je informatie en advertenties te zien krijgt die voor jou relevant zijn. Adverteerders en sociale media netwerken gebruiken de gegevens ook om profielen op te bouwen en om jou te kunnen volgen als je doorsurft naar websites buiten onze website. Door op akkoord te klikken, ga je hiermee akkoord. Als je meer wilt weten, lees dan onze privacyverklaring hier ’’

Saarmagazine is een uitgave van Snippet Media.
 
 
 
 
Ik wil inloggen
*
Username
Username can not be left blank.
Please enter valid data.
*
Password
Password can not be left blank.
Please enter valid data.
Gebruik minstens 1 karakters voor uw wachtwoord.
INLOGGEN
Wachtwoord vergeten?
Heb je nog geen account? MELD JE AAN!