Lieve reclamemakers, willen jullie hier mee ophouden?

Ella kijkt veel te veel tv en heeft wat aandachtpuntjes voor de makers van commercials.

Om niet meteen zuur van start te gaan: Nederlandse reclames zijn vaak briljant in vergelijking met wat je in het buitenland moet uitzitten. Maar toch zijn er momenteel bizarre trends ingeslopen waar ik van ga schreeuwen naar het scherm, waarbij ik innig terugverlang naar ‘Wij van WC-eend’, ook bekend als de Eerlijkste Reclame Ooit.

  • Reclames op rijm. Genoeg. Nu! We weten dat het beter blijft hangen, maar het is een kunstje geworden en te Juf Ank voor woorden.
  • Ook het ‘spoken word’ gezwatel over vakanties hebben we wel gehad. En nu we het er toch over hebben: niet alleen beeldschone jonge mensen gaan naar zonnige streken.
  • Nasynchronisatie kan hilarisch zijn, zeker in de vorm van een bizar musicalnummer voor wasverzachter. Maar de enge Trivago-man met zijn digitaal murmelende mond? Ieuw. Voor geen goud, mensen.
  • Mogen we de luidruchtige ‘Rotterdammert’ die de ene na de andere popie voice-over inspreekt een tijdje missen?
  • Vroegwijze, irritante kinderen die dingen kraaien als ‘geen zin in in’ of volmaakte TikTok-dansjes op een camping doen. Alleen hun ouders vinden dit soort koters schattig. De buitenwereld denkt: ‘Daar ga ik dus beslist niet boeken.’
  • Millennials die gekweld om zich heen kijken, hun huis/garage uit elkaar duwen (vrouw oogt alsof de Apocalyps aanstaande is, er komt nog even een fiets in beeld om te laten zien hoe ontzettend goed bezig ze zijn) om in hun elektrische auto de vrijheid te vinden. Welke gek verzint zoiets? Hoe moet die wagen nu worden opgeladen? Gaan ze erin wonen?
  • Mannen die snikkend in hun auto zitten omdat ze er geen afscheid van kunnen nemen, hoewel ze een nieuwe hebben gekocht. Had dan geen nieuwe gekocht! Also: snikkende mannen zijn niet sexy. Neem een testosteronpil.
  • Meer diversiteit is prijzenswaardig, maar ga nu niet meteen iedereen boven de vijftig presenteren als een olijke excentriekeling.
  • De enige geloofwaardige Nederlandse keuken in commercials is die van de Aldi: krap, niet gloednieuw en ze doen het ermee, ook al kun je je kont er niet in keren. Wie kent mensen die met maaltijdboxen door een zaal van een keuken dansen en schransen?
  • Laat me afsluiten met hierbij mijn eeuwigdurende liefde te verklaren aan Frans van Finance. Hema Forever.  

 

Ella Vermeulen
Ella Vermeulen
Ella Vermeulen (58) is journalist, dienaar van vier teckels en twee poezen, verslaafd aan tiara’s, internet, het nieuws en alles waarin teveel calorieën zitten.