Lichaamsbeweging helpt bij chronische pijn en dat zit zo

-

Lichaamsbeweging is vermoedelijk het láátste waar je zin in hebt als je chronische pijn hebt. Toch blijkt het uit verschillende onderzoeken een prima manier te zijn om je tolerantie voor pijn een beetje te vergroten. Hoe werkt deze vorm van pijnmanagement?

Hogere hartslag

Om te beginnen gaat van lichaamsbeweging (en dan hebben we het niet over een Olympische training, maar over zoiets als meedoen met Nederland Beweegt, FysioFit bij de fysiotherapeut of een andere vorm van lichaamsbeweging die er niet op gericht is dat je stuk gaat) je hartslag omhoog. Die hogere hartslag stimuleert de aanmaak van feelgood hormoon serotonine. Lichaamsbeweging verandert daarnaast iets in de hersenen op het gebied van pijn ervaren.

Hallo, endorfinen!

Regelmatig bewegen laat je lichaam daarnaast endorfinen aanmaken. Dit zijn de belangrijkste stofjes die je zelf kunt produceren om de pijn draaglijker te maken. Ze hebben hetzelfde effect op het lichaam als morfine, vandaar dat veel mensen zich goed voelen na te hebben gesport.

Ontstekingsremmers

Ook je immuunstelsel lijkt een rol te spelen: bij inspanning maakt het stofjes aan die ontstekingsremmend werken. Ook die zorgen ervoor dat je minder pijn ervaart en er beter tegen bestand bent. En tenslotte helpt lichaamsbeweging en sporten om sterkere spieren te kweken, die de plek waar het pijn doet kunnen ontlasten.

Hoe pak je het aan?

  • Laat de beweegnorm los, die is voor gezonde mensen. Maar: iets doen is altijd beter dan niets doen, ook al begin je met slechts vijf minuten.
  • Beweeg zolang als je het kunt hebben: beter is elke dag een beetje meer bewegen dan eens per week heel veel.
  • Kies lichaamsbeweging die de pijn niet erger maakt. Als je bijvoorbeeld last hebt van je knieën kun je beter gaan fietsen dan gaan hardlopen; dat laatste belast de gewrichten nogal en dat wil je nu net niet.
  • Om bepaalde spieren op een verantwoorde manier te versterken, is het een goed idee om een paar keer met een fysiotherapeut te trainen, die advies en specifieke oefeningen kan geven.
  • Probeer je lichaamsbeweging vroeg op de dag te plannen. Pijn vreet energie, ’s avonds ben je er al snel te moe voor of heb je simpelweg teveel pijn om nog wat te doen.
  • Blijf dicht bij jezelf, vergelijk jezelf niet met fitgirls en wees realistisch: voor iemand met veel pijn kan traplopen al het equivalent van een bootcamp zijn. Maar alles wat wel lukt aan beweging, kan dus helpen om zelf aan de knoppen te draaien wat betreft je pijnervaring. En dat is meegenomen.

Nooit meer iets missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je krijgt wekelijks een verzameling van de beste stukken, updates over de podcast en de beste aanbiedingen van Saar in je mailbox!

Ella Vermeulen
Ella Vermeulen
Ella Vermeulen (58) is journalist, dienaar van vier teckels en twee poezen, verslaafd aan tiara’s, internet, het nieuws en alles waarin teveel calorieën zitten.

RECENTE ARTIKELEN