Spring naar inhoud
  • Familie & Vriendinnen
  • Sex & Relatie
  • Werk & Geld
  • Rimpels & Kwalen
    • Vagina Dossier
  • Mode & Uitgaan
  • Psyche & Idiotie
  • Reizen
SAAR Magazine
Menu
Facebook YouTube Instagram
  • Familie & Vriendinnen
  • Sex & Relatie
  • Werk & Geld
  • Rimpels & Kwalen
    • Vagina Dossier
  • Mode & Uitgaan
  • Psyche & Idiotie
  • Reizen

Ik wil de woorden FRIS & FRUITIG nooit meer horen

Ik wil de woorden FRIS & FRUITIG nooit meer horen

Prima als je denkt: hee, ik word binnenkort vijftig, laat ik daarover eens gaan bloggen en vloggen. Maar wil je alsjeblieft op je site geen tips en tricks geven om er weer fris & fruitig uit te zien? Daarvan moet Miriam namelijk kokken.

Volg mij en je wordt weer fris en fruitig. Echt. Hou op. Kap daarmee. Hoezo fris? Stinken we soms? Hoezo fruitig? Hoor ik in de fruitschaal? Fris en fruitig, wat zijn dat voor klotewoorden? Bedacht door vrouwen om andere vrouwen het gevoel te geven dat ze nu echt iets moeten doen, want zo kan het niet langer. Die oude kop kan echt niet meer.

Toen ik nog jong en fris en fruitig was, bla bla bla
Jij wilt er toch ook nog fris en fruitig uitzien? 

Nee. Dat wil ik helemaal niet. Ik wil er gezond uit zien. Verzorgd. Roeien met de riemen die ik heb en als ik daar zin in heb, help ik de natuur een handje. Hoezo zou ik met mijn uiterlijk mijn leeftijd willen ontkennen? Welke marketingidioot verzint termen als anti-age en age defying? Wat is er mis met ouder worden? Waarom zou ik eruit willen zien als iemand van 35?

Zie ik er uit als iemand van vijftig? Geen idee. Het boeit mij niet. Ik douche. Trek kleren aan die ik leuk vind. Fatsoeneer mijn haar. Maak me op en stuif eau de toilette achter mijn oren. Klaar. Als iemand zegt: ‘Wat, ben jij al vijftig? Wat zie jij er nog goed uit’, word ik pissig. Wat is er mis met vijftig zijn? Leeftijdsdiscriminatie, dat is het. Alsof vrouwen vanaf een bepaalde leeftijd God op hun blote knietjes moeten danken dat ze jonger worden geschat.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een man tegen een andere man zei: ‘Wat zie jij er nog goed uit voor iemand van vijftig.’ Of: ‘Vijftig? Dat had ik je helemaal niet gegeven.’ Ook heb ik nog nooit op een sociaal platform een man andere mannen tips en tricks zien geven om er fris en fruitig uit te zien. Wat mannen wel doen is elkaar vertellen hoe je sterker wordt. Krachtiger. En ondertussen bedelven wij elkaar met tips om er vooral jong uit te zien. Want alleen als je jong lijkt, ben je fris en fruitig.

Patty Brard werd door haar werkgever, een vrouw notabene, ontslagen omdat ze niet fris en fruitig meer was. La Brard, niet voor een gat te vangen, was aanvankelijk woedend. Wat was dat nou voor belachelijke reden om een vrouw af te serveren? Goddank ging ze niet stilletjes in een hoekje huilen. Ook dacht ze niet dat haar soortgenoot ergens wel gelijk had en dat ze zich er maar bij moest neerleggen en zich voorbereiden op het naderende einde?

Niet Patty. Ze nam zichzelf eens stevig onder de loep. Was het de bedoeling dat ze er jonger uit zou gaan zien? Nee. Fris en fruitig dan? Ook niet. Ze besloot iets te gaan doen aan haar overgewicht waar zij zich al zolang aan stoorde. Ze pakte haar leefstijl aan, liet haar maag verkleinen, ging naar de plastisch chirurg. Als een feniks herrees ze uit haar as. Niks fris of fruitig, wel krachtig. Ze werd de beste versie van zichzelf en sleept nu de ene na de andere leuke klus binnen.

Dan zou je toch denken dat wij vrouwen vol bewondering aan de kant staan te juichen. Maar nee hoor. Begin over Patty Brard en we duikelen over elkaar heen om haar de meest vreselijke eigenschappen toe te bedelen. Aandachtshoer. Mediageil. Zo hypocriet. Aan de ene kant krijgen wij vrouwen te horen dat we er fris en fruitig uit moeten zien, maar als je dat lukt ben je niet goed bij je hoofd.

Vijftig is niet het nieuwe veertig. Zestig is niet het nieuwe vijftig. Al dat gezeik om er still fabulous uit te zien na je vijftigste. Houd toch op. Als je op je vijftigste nog steeds gevoelig bent voor marketingmensjes die je het gevoel geven dat je einde nadert en voor vrouwen die fris en fruitig-tips geven, zit er maar een ding op. Ga voor de spiegel staan. Zet je handen in je zij en zeg hardop: ik ben een mens, geen peer die op het punt staat te gaan rotten.

In de trein raakte ik gisteren aan de praat met een knul van een jaar of twintig. Hij was  lichtelijk aangeschoten. Waarom weet ik niet meer, maar ik vertelde dat ik vijftig was. Niet al vijftig. Gewoon vijftig. Hij draaide zijn hoofd een beetje schuin. Keek mij aan en zei: ‘Hm, lekker toch?’

Vijftig is lekker. Punt.

Lees ook: Razend efficiënt: frisness met Susan

Tags: beautyblogs Fris & Fruitig Patty Brard vijftig is het nieuwe veertig
Share on Facebook Share on Twitter

Over de auteur

Miriam Mars

Miriam (50) woont samen met JP, heeft een abonnement op de sportschool vanwege de koffie die ze daar serveren, draagt ondanks het advies van haar moeder toch dat Nirvana T-shirt en die ripped boyfriend jeans, verlangt naar een leuke schoondochter én naar een kleinkind van haar in Dubai wonende dochter. Je kunt haar vinden op Instagram: miriammars68

Lees verder:

  • Susan gaat aan de Crème de La Mer (kost slechts € 950)

  • En dan hoor je dat je kanker hebt

  • Dokter, wilt u niet zo denigrerend doen? Mijn dochter is geen ‘mevrouwtje’

Ook interessant

Op vakantie met drie generaties: Barbara gaat het doen

BESTEL NU 4X SAAR

Over SAAR

Saar Magazine is het grootste online tijdschrift voor 50-plus vrouwen van Nederland en gaat over alle hilarische en dramatische kanten van ouder worden. Het wordt gemaakt door een groep enthousiaste schrijvers.

Social Media

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube

Elke dag een fijn mailtje van ons?

Volg ons op Instagram

Abonnement op Saar

Kijk hier voor een abonnement op Saar Magazine of bel met Abonnementenland op 0251 – 257924.

Elke dag een fijn mailtje van ons?

Adverteren en contact

Saar Magazine is een redactioneel onafhankelijke site, met af en toe een advertentie. Dat staat er dan natuurlijk gewoon bij. Adverteren? Kijk op de site van Snippet Media voor meer informatie of bel ons op (020) 223 30 21.

PRIVACY & COOKIEBELEID

“Een deel van de beschikbare advertentieruimte op onze website(s) wordt verkocht door Sanoma. Sanoma maakt daarbij gebruik van door haar verzamelde gegevens over uw gebruik van deze website, maar ook over het gebruik van de websites, diensten en producten van Sanoma. Sanoma maakt hiertoe gebruik van cookies, als u hiertoe toestemming hebt gegeven. Sanoma is de verwerkingsverantwoordelijke voor de door haar in het kader van het tonen van advertenties gebruikte gegevens. Het privacy & cookiebeleid van Sanoma is hierop van toepassing.”

Saarmagazine is een uitgave van Snippet Media. Website door Van Ons.