Hoe Femke haar roze koeken-verslaving te lijf ging

-

Femke ging er een weekje tussenuit in november. Zon, zee, strand, alles was heerlijk. Behalve haar buik. En haar dijen. Die lagen net iets te hard te deinen op dat goddelijke witte strand. Allemaal door haar verslaving aan roze koeken en cheese onionchips (en te veel opscheppen en te grote luxe broodjes tijdens de lunch). Ze besloot ter plekke dat het roer om moest.

Ik had me er al op voorbereid. Een gewone bikini ziet er niet zo heel appetijtelijk meer uit. Inmiddels heb ik een badpak, zodat m’n bobbelbuik verhuld wordt, maar ik wil ook nog wel eens een bikini aan. Dus het werd een hoog broekje, gelukkig is dat in de mode. Alleen, het knelde. Die buik is niet meer strak te trekken. Als ik lig, daalt-ie zelfs niet meer in. Het is een heuvel, een berg, geworden.

Tot nu deed ik om de zoveel tijd aan Weightwatchen. Dan verloor ik 5 kilo, raakte ik langzamerhand steeds gefrustreerder en viel ik uiteindelijk toch weer aan op chocolade, pepernoten, roze koeken, cheese onion chips en pizza’s. Ik verwonder erover dat ik niet dikker ben dan ik ben, want man, wat kan ik eten. Ik hou er ook zo van. Eén handje chips is geen chips, dan moet ik de hele zak leeg kunnen eten. En als ik een pak roze koeken geopend heb, dan moeten ze alle vier op.

Nu vind ik het geen punt dat mijn lijf ouder wordt, dat gebeurt nu eenmaal mettertijd. Maar ik vind wel dat ik wat verstandiger met eten mag gaan omgaan. Niet langer meer lijnen, niet die honderd verschillende diëten, maar een leefstijl die ervoor zorgt dat ik gezonder ben en een gezond gewicht heb en houd.

Ik ben nu 43, ik merk aan de toegenomen heftigheid van mijn ongesteldheid dat de overgang ook niet heel lang meer op zich gaat laten wachten en dan weet je het wel. Dan verdwijnt mijn taille überhaupt en kan de buik nog meer gaan groeien. Dat vind ik niet alleen niet mooi, maar buikvet is ook nog eens gevaarlijk. Het is namelijk een belangrijke risicofactor voor het krijgen van diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Sinds ik terug ben van mijn winterse zon-weekje ben ik anders gaan eten. Inmiddels hebben Barbara en ik zoveel voedingsdeskundigen gesproken dat ik heel goed weet wat ik moet doen. Het belangrijkste is dat ik meer moet variëren, meer groente moet eten en minder koolhydraatrijk voedsel moet eten. Ik was enorm ingesteld op ’s ochtends crackers, ’s middags brood en ’s avonds rijst/pasta/wraps. Dat heb ik nu een beetje omgegooid: ’s ochtends ontbijt ik met kwark, noten (gezonde vetten) en een handje blauwe bessen en wat stukjes appel, ’s middags eet ik een zelfgemaakt groentesoepje (die maak ik op zondagavonden en woensdagmiddagen en die vries ik in) en ’s avonds eet ik gewoon. Ik zweer bij maaltijdboxen, daar zitten genoeg groenten in, maar eet ook gewoon pasta en wraps, en dat ga ik mezelf niet ontzeggen. Ik zal nooit een broccoli-en-stukje-kip-mens worden.

De grootste verandering die ik heb ingesteld is: doordeweeks niet meer snacken. Ik houd enorm van (een rol) koekjes bij de koffie. ’s Avonds als ik eindelijk op de bank kan ploffen om The Crown te kijken dan vergrijp ik me nogal eens aan zoete dingen. En als ik ergens nootjes of chips kan vinden dan gaat dat erna ook nog in. Daar ben ik nu mee gestopt. De eerste dagen was het heel erg moeilijk, want ik zag mijn man nog wel lekker snacken, maar na een aantal dagen nam de behoefte af. Ik kan het goed volhouden, omdat ik mezelf toesta om in het weekend wel een koekje of een toetje of een toastje te nemen. Het voelt dus niet als: ik mag noooooit meer iets lekkers.

Begrijp me goed, ik val hier geen kilo’s per week mee af, dat hoeft ook niet, maar ik kom in ieder geval niet meer aan en ik zie de weegschaal 0,1 kilo per 0,1 kilo teruglopen. Heeeel langzaam. En dat is alles wat ik wilde. Gezonder worden, minder buikvet en ook nog gewoon kunnen genieten. Alles in balans.

NIEUW: SAAR CURSUSSEN Hey! Wist je dat we nu ook cursussen hebben? Niet van die niemendalletjes gemaakt door jonge meiden, maar stevige en slimme online trainingen gemaakt door en voor 50+ vrouwen. Kijk hier voor ons nieuwe cursusaanbod.

NU MET 15% INTRODUCTIEKORTING (gebruik bij het afrekenen de code: introductiekorting)

Femke Sterken
Femke Sterken
Femke Sterken is een van de oprichters van SAAR. Nog geen vijftig, maar on her way. Ze houdt van roze koeken, cheese onionchips en zoveel mogelijk ‘leggen’ (als in liggen op de bank, in bed, en op een zonnebedje met een cocktail in de hand).

RECENTE ARTIKELEN