Gitzwarte liefdeskomedie vol feministische furie en fijne satire! The Balconettes****

-

The Balconettes is de debuutfilm van regisseuse/actrice Noémie Merlant’s en zij heeft een sterk staaltje film neergezet. Zij schroomt niet om alle bestaande genres door elkaar te gooien in deze opzienbarende film: horror, romcom, thriller, drama, komedie en satire. Het maakt haar niet uit, maar ze is wel heel duidelijk in haar boodschap. Ze zegt, nee schreeuwt: veel vrouwen worden dagelijks aangerand, overweldigd, vernederd en tot slachtoffer uitgeroepen door mannen. Mannen, die zich vaak als vrienden uitgeven, echtgenoten en buurmannen. Maar regisseuse Merlant laat ze niet langer hun gang gaan, evenmin als haar hoofdrolspeelsters in de deze Franse film: Les Femmes au Balcon.

Het is een snikhete zomeravond in Marseille. Drie jonge bevriende vrouwen – de aspirant schrijfster Nicole, webcamgirl Ruby en actrice Élise (een rol van de regisseuse van deze film Noémie Merlant) – observeren hun aantrekkelijke buurman vanaf een balkon. Ze zijn uitgelaten en vrolijk en beginnen met de leuke buurman te flirten. Deze heeft er ook wel zin in en vraagt of de vrouwen bij hem een wijntje willen komen drinken. Alleen de exhibitionistische, sexy webcamgirl Ruby besluit een bezoekje te brengen aan de mooie buurman. Deze ontmoeting ontspoort al snel in een bloederige nachtmerrie, die uitmondt in geweld, wraak en een macabere doofpotactie.

Ik vind deze ontregelende film zeer intrigerend. Ik genoot van de scherpe dialogen en energieke montage van een verhaal, dat de man-vrouwverhoudingen op scherp zet. De film is visueel sterk, met een zinderende sfeer en een opvallende soundtrack, die de hitte en de spanningen voelbaar maakt. De drie vrouwen vormen een onwaarschijnlijk, maar krachtig trio, dat zich vastbijt in hun vriendschap en overlevingsdrang.

De film weet, dankzij zijn satirische ondertoon en feministische boodschap te ontroeren en bevrijden. De climax, waarin steeds meer vrouwen in hun naaktheid de straat op gaan en hun vrijheid vieren, voelt als een catharsis. Het is geen film voor tere zielen, maar is wel exuberant, grappig en gedurfd!

Release 26 juni

TEKST KATHLEEN WARNERS

 

Kathleen Warners
Kathleen Warners
Kathleen Warners gaat wekelijks naar de leukste filmpremières en schrijft daarover voor SAAR. Ze heeft 40 jaar in de media gewerkt, waarvan de laatste 20 jaar als Hoofd Amusement bij BNNVara. Niet alles is altijd koek en ei in haar leven, maar over het algemeen lukken haar pannenkoeken wonder en wel en de mooiste én liefste is haar grappige zoon Peter Pannekoek.

RECENTE ARTIKELEN