De overheid probeert een vlotter beeld van vijftigplussers te schetsen in een commercial, waarin ze een idioot clichébeeld schetsen van precies die vijftigplusser. Oprichter van Saar Magazine maakt zich er woedend over en langzaamaan ontvouwt zich een nationale rel hierover. “Daar geen we weer!”
Haar Linkedin post ging als volgt:
Sorry, maar ik snap het even niet.
Er moest een SIRE campagne komen om vijftigplussers een beter imago te geven? (Bekijk ‘m even: “Je bent nooit te oud om te leven” – je lacht je gek!)
In die campagne zien we een man van vijftigplus die voor de tv ligt te dutten en dan door begrafenisondernemers uit zijn sta-op stoel wordt gehaald en dan leuk met jongeren gaat dansen. Tadaaaaaa: vijftigplussers – minder suf dan je denkt!
Wat gaat hier mis?
SIRE zegt het zo:
“De meest gehoorde vooroordelen waar vijftigplussers volgens SIRE mee te maken hebben, zijn het niet openstaan voor nieuwe dingen, eenzaam zijn en dingen minder zelf kunnen. Ook dat ouderen kwetsbaar zijn en vaker hulp nodig hebben, zijn hardnekkige vooroordelen volgens SIRE.”
Daar gaan we weer.
50+ =
Eenzaam.
Kwetsbaar.
Afhankelijk.
Deze commercial is natuurlijk weer bedacht door junior copywriters die met deze campagne duidelijk laten merken hoe ze tegen vijftigplussers aankijken: halfdood, kijken nog lineair tv, hebben altijd de gordijnen dicht. Denken jullie nou echt dat iemand hierdoor gaat denken: hey! Die vijftigplussers zijn eigenlijk leuker dan dit? No way.
Maar ook die arme copywriters kunnen het niet helpen. De grootste denkfout zit ‘m natuurlijk in die term: vijftigplus. Als je weet dat de helft van Nederland vijftigplus is, over wie heb je het dan?
Over mij (55)?
Over, eh, Humberto Tan (59), Wendy van Dijk (54), Jort Kelder (60), ja ik roep maar wat hoor.
Over gaat het over mijn moeder van 80 die nog midden in het leven staat?
Of over een vriendin van haar met alzheimer die is opgesloten in een verzorgingstehuis? Bij haar denk ik aan Eenzaam, kwetsbaar, afhankelijk – bij de rest totaal niet.
Voor vijftigminners hebben we allemaal namen: kleuters, pubers, tieners, twintigers, jonge gezinnen, baby’s. Maar vijftigplus noemen we gewoon ‘ouderen’ en gooien we op één hoop.
In de 7 jaar dat ik Saar Magazine run, dacht ik dat we wel iets hadden bereikt om dat imago wat bij te stellen. Maar deze campagne werpt ons in een keer weer terug in de tijd.
Dus… SIRE: volgende keer als je zo’n campagnetje maakt, nodig effe een 50plusser uit. Dan leggen we het jullie nog een keer uit.
UPDATE
Ondertusen heeft Het Parool deze verontwaardiging opgepakt, en geeft ons helemaal gelijk. Het wachten op de rest van Nederland.
https://www.parool.nl/nederland/waarom-het-smalende-ok-boomer-volgens-sire-niet-alleen-onsympathiek-maar-ook-schadelijk-is~b310a1cd8/