Vrouwen boven de vijftig zijn zo onsexy dat geen tijdschrift ze als doelgroep wil en geen adverteerder er geld in wil steken. Toch is Saar, magazine en podcast, immens populair. Het blad heeft een oplage van 22.500, naar de podcast luisteren wekelijks 45.000 mensen. Hoe doen makers Femke Sterken (43) en Barbara van Erp (53) dat? Het succes ontrafeld aan de hand van elf uitspraken uit Saar.
Barbara van Erp: “Die ondertitel is verzonnen door Els Rozenbroek, onze goede koppenmaker. We hebben lang geprobeerd dat af te zwakken of subtieler te formuleren, maar eigenlijk is het juist heroïsch dat we het hardop durven te zeggen. Niemand wil 50 plus zijn. Vijftig plus is het allerergste, het laagste van het laagste. De overgang, urineverlies, krakende knieën, rimpels, niet meer geil… Het meest onsexy iets wat je kunt zijn, een 50 plusvrouw. En omdat dat zo is, wil geen blad het zijn. Libelle doet alsof haar lezers 35 zijn, Linda doet alsof ze 35 zijn. Omdat het goor is, 50 plus, en ook omdat adverteerders maar tot een doelgroep tot 49 jaar willen adverteren. Daarna is het: computer says no.”
Femke Sterken: “Bij die mediabureaus werken dertigers die hip met elkaar zitten te doen. Die hebben geen zin in vijftigplussers.”
Van Erp: “Als je een merk als Becel bent, moet je wel een heel moedige marketingmanager zijn om door je reclamebureau en je mediabureau heen te beuken om bij ons te adverteren. dat lukt niet. Dus wij zijn bijna advertentievrij, we focussen compleet op de lezer. Dan vindt de adverteerder ons maar vies. We zijn maar een klein bedrijfje, we hebben geen directeur boven ons die zegt: nee vrouwtje, zo gaat dat niet, we moeten wel centjes verdienen. Wij weten wie we zijn, en er is een hele leuke generatie vijftigplusvrouwen voor wie we ons blad maken.”
Sterken: “Die werd eerst totaal ontkend. Vijftigplus gaat over degelijk, de 50PlusBeurs, de sta-opstoel.”
Van Erp: “Maar die zijn toch echt meer voor tachtigplus. Weet je: we maken dit blad op verzoek van de lezers. Eerst waren we alleen een site, maar letterlijk elke dag ging de telefoon. ‘Ja, hallo, met Marjolein, ik sta hier bij de AKO in Roosendaal en hij ligt er niet.’ ‘Nee, het is een online magazine.’ ‘Ja, maar ik wil hem kopen, en hij ligt er niet.’ Echt zo van: ga hem maar eens maken. Dus na een half jaar dachten we: oké. Toen hebben we hier in de keuken een nepcover geschoten met onze visagiste, een heel mooie vrouw, met grijs haar en rimpels en alles, en die op de site gezet met de vraag: wie wil hier €5,95 voor betalen? En dat hebben duizenden vrouwen gedaan. We hebben nu bijna 11.000 abonnees en nog eens 10.000 bladen in de losse verkoop. De podcast is gratis, maar mensen vinden hem zo leuk dat ze vervolgens abonnee worden op het blad. En we groeien, groeien, groeien.”
Sterken: “En dat ‘maar nog lang niet dood’… Dat vinden wij ontzettend grappig en ironisch. Er zijn ook mensen die het te hard vinden, maar het alternatief wordt altijd zo soft.”
Van Erp: “Te jong om oud te zijn. Forever young, nog fris en fruitig. Ugh.”
[…]
Lees hier het hele stuk (helaas wel achter een paywall)
Dat is dus waarom we zó blij zijn met onze abonnees. Van jullie moeten we het hebben. Dus neem nu een abonnement, dan kunnen wij nog lang allemaal leuke dingen voor jullie maken.
Vul het formulier hieronder in of bekijk hier onze andere abonnementen.