Hallo mensen van Chanel, willen jullie mij niet in mijn gezicht uitlachen aub

-

Fietst Barbara van Erp door de stad, ziet ze overal een Chanel-model van een jaar of zeventien. En dat wicht draagt haar lippenstift, haar rouge en godbetert ook nog haar parfum. Een mooie aanleiding voor een stomende open brief. 

Beste marketing-peeps van Chanel,

Allereerst wil ik u bedanken voor de heerlijke geur van Chanel 5 die ik al bijna mijn leven gebruik. Ik heb weleens een uitstapje gemaakt naar N’19 en Coco, maar sinds ik boven de dertig ben koop ik alleen nog maar uw N’5. Dat geldt ook voor jullie dagcrème. Geen idee hoeveel potten ik daarvan inmiddels heb weggewerkt, maar ik kan u verzekeren dat u voor dat bedrag een kleine auto kunt aanschaffen.

Ik houd van jullie, maar ik moet nu wel even iets kwijt. Sterker: de laatste tijd voel ik me echt best wel genaaid. Overal waar ik fiets, word ik aangestaard of uitgelachen door een meisje van, nou wat is ze? Dertien? Veertien? die mijn lippenstift draagt, die mijn geur vertegenwoordigt, die mij laat zien hoe mooi ze is met de rouge Coco Gloss op haar volle lippen. Ik heb het opgezocht: het is Lily-Rose Depp, de prachtige dochter van Johnny Depp en Vanessa Paradis. Wereldberoemd en net zeventien.

Als ik zo vrij mag zijn: ik vind het een belediging voor je klanten. Jullie weten ook wel dat de vrouwen die het geld hebben om jullie merk te betalen over het algemeen ouder zijn dan 35. Nu hoef je van mij echt geen vrouwen van vijftig te laten zien (hoewel, waarom niet eigenlijk, er zitten mooie exemplaren tussen), maar een kind van zeventien? Waarom? Lily-Rose kan ongetwijfeld alle Chanel kopen die ze wil, en haar tien vriendinnen ook, maar de meisjes van zeventien die ik ken, krijgen € 50 kleedgeld per maand. Die kopen geen Chanel hoor. Sterker nog: dat willen ze wél, maar ze kunnen het niet, dus zijn die rode lippen van Lily-Rose ook een klap in het gezicht van die jonge meiden. Kijk eens: deze zeventienjarige kan het wél betalen hoor en jullie lekker niet.

Nou, en zo vind ik het dus ook een klap in mijn gezicht. Natuurlijk hoef je als Chanel geen verlept wijf te laten zien. Zelfs de werkelijkheid hoef je van mij niet te laten zien. Ga lekker Nicole Kidman fotoshoppen, ik vind het prima. Het geeft me een mooi beeld om bij weg te dromen. Maar een meisje van zeventien? Met mijn parfum? Weet je wat dat zegt? Dat jullie vinden dat het schoonheidsideaal rond de zeventien ligt. En dat de rest dood kan vallen.

Nou beste Chanel, ik zag dat de Hema ook heel fijne make-up heeft, dus ik denk dat ik die maar eens ga uitproberen. We zijn niet voor niks met Saar Magazine begonnen: we zijn 50+ maar nog lang niet fokking dood.

Veel succes met je nieuwe klanten (jullie weten dat ze in Nederland eerst nog een studieschuld opbouwen en die pas hebben afbetaald in 2038 hè?),

voorheen uw trouwste klant,

Barbara van Erp

LEES OOK Ik kan er niets aan doen, ik ben nou eenmaal een trendsetter

gifgif
Barbara van Erp
Barbara van Erp
Barbara van Erp (54) is oprichter van Saar Magazine en bekend van De Saarpodcast. Ze is journalist, ondernemer en podcastmaker. Ze is getrouwd met Thomas en moeder van pubers Felix en Morris. Ze woont in hartje Amsterdam en is gek op pilates, ruige outdoorvakanties met haar jongens, witte wijn en eten met vriendinnen.

RECENTE ARTIKELEN